Als er één betaalmethode is die in Nederland veelvuldig gebruikt om internetbetalingen mee te verrichten, dan is het iDEAL wel. Dat dit systeem voornamelijk in Nederland gebruikt wordt, heeft er mee te maken dat het hier is ontwikkeld. Nederlandse banken hebben er namelijk gezamenlijk voor gezorgd dat het tot stand is gekomen. De genoemde populariteit zorgt er ten eerste voor dat de werking van het systeem bij vrijwel iedereen bekend is. Men weet bijvoorbeeld dat het werkt via internetbankieren, men weet dat daar een groot deel van het totaal aantal Nederlandse banken gekozen kan worden en men weet hoe de andere stappen naar betaling precies ondernomen moeten worden. Deze vertrouwdheid met de inrichting zorgt er vervolgens weer voor dat de populariteit verder aangewakkerd wordt onder consumenten. Het doen van betalingen doen zij immers het liefst bij een instituut dat ze vertrouwen. Dit werkt, zoals we zo meteen zullen zien, ook in het voordeel van de aanbieder, die overigens ook om andere redenen een goede keuze maakt wanneer hij iDEAL als één van de mogelijke betaalmethoden hanteert. Ook daar komen we zo nog op terug.

 

Populariteit is het voornaamste voordeel

Zoals we al zagen, is er wat iDEAL betreft sprake van een opvallende wisselwerking. Deze wordt gecreëerd door de vrager, de consument dus, maar is vooral handig voor de aanbieder. Hierbij moet opgemerkt worden dat ook de consument niet slecht uit is, daar deze wat extra zekerheid krijgt wat. Het volgende is er namelijk aan de hand: de populariteit van iDEAL neemt almaar verder toe, omdat zo veel het al gebruiken en dat een teken van betrouwbaarheid is (iets wat voor een betaalmethode natuurlijk erg belangrijk is), en dat zorgt ervoor dat aanbieders waarbij je met iDEAL kunt betalen ook meer verkopen. Consumenten zullen immers eerder overgaan tot een koop wanneer zij daarbij beschikking hebben over een vertrouwd betaalsysteem. Kortom: door als verkoper iDEAL als betaaloptie te leveren, kunnen de verkoopcijfers stijgen, neemt de omzet toe en blijft er dus ook meer winst over.

 

Overige pluspunten van iDEAL

De extra inkomsten die voortkomen uit de populariteit van iDEAL zijn dus het grootste pluspunt, maar het is zeker niet het enige voordeel. De betrouwbaarheid die consumenten ervaren, ervaren aanbieders bijvoorbeeld ook. iDEAL is voor hen bijzonder veilig. Zij zijn namelijk altijd zeker van hun geld, omdat een betaling via iDEAL niet zomaar teruggedraaid kan worden en gelijk overgemaakt wordt naar de verkoper. Deze betalingen krijg je als verkoper bovendien razendsnel in een helder overzicht, samen met de betalingen die verricht zijn via andere methoden. Wat het overzicht betreft, heb je verder ook nog een real-time inzicht in je debiteurenstand. Dit is natuurlijk ook handig, aangezien je zo precies weet van welke personen je nog geld te goed hebt en daar niet zelf een hele administratie voor hoeft aan te leggen. Een bekende en betrouwbare aanbieder van iDEAL is bijvoorbeeld Buckaroo. Tot slot is het andere grote voordeel dat iDEAL voor kopers heeft, simpelweg het gemak ervan, ook van toepassing op de aanbieders. Dit zie je bijvoorbeeld terug in de integratie, die doodeenvoudig is.

 

https://www.buckaroo.nl/zakelijk/producten/betaalmethoden/ideal/