De laatste tijd horen we best veel over bepaalde ontwikkeling over de eventuele verbetering van het lerend vermogen van een kind. Zo worden er veel onderzoeken gedaan naar de manieren waarop we dit eventueel zouden kunnen verbeteren. Eén van de laatste ontwikkelingen op dit gebied, is de term ‘bewegend leren’. Wat houdt bewegend leren in? Is dit bewezen effectief en nog belangrijker: moet er een daadwerkelijke overstap naar dit bewegend leren gaan plaatsvinden? In dit blog vertellen wij jou alles wat jij moet weten over dit nieuwe fenomeen! Wat houdt bewegend leren in?Als we het hebben over bewegend leren, wordt er al gauw uitgegaan van het overgooien met een bal terwijl de tafels nogmaals worden geoefend. Waar bewegend leren vooral vandaan komt, is het punt waarop werd geconcludeerd dat ieder kind anders is, maar ook zeker anders leert. Zo is het helemaal geen kwalijke zaak als een kind eens naar buiten zit te kijken tijdens een spellingles of dat zijn of haar voet niet stil kan staan tijdens het oefenen van begrijpend lezen. Waar we naar op zoek moeten, is een manier waarop ook zij gemakkelijk, op hun manier, kunnen leren. Sporttoestellen op het schoolpleinDoor sporttoestellen op een schoolplein te plaatsen, krijgen kinderen de mogelijkheid om na hun les, meteen even te bewegen. Doordat veel scholen de laatste tijd meer pauzes tussen de lessen inlassen, ontstaat er een veel grote spanningsboog en hebben kinderen een grotere, intrinsieke motivatie om te leren wanneer dat moet. Tijdens een pauze is het helemaal niet erg dat een kind een flink aantal rondjes rent of echt eventjes buiten adem raakt op een sporttoestel. Doordat een groot deel van die ‘opgekropte energie’ er nu uit is, heeft het kind de mogelijkheid op zich weer volledig te richten op die les over tafels, spelling en begrijpend lezen! |
https://www.yalp.nl/ |